« Een gezonde levensstijl»

Gepubliceerd op 28-12-2019

Ons leven in deze westerse maatschappij vraagt veel van ons. Een drukke baan, kinderen, relaties, de drukte op de weg en in het verkeer, steden die helemaal volgebouwd zijn, sociale media en ons gsm's. Dit zijn allemaal factoren die ons (veel) energie kosten. Je kunt zelf heel veel doen om ervoor te zorgen dat je energiepeil goed blijft. Je kunt dit doen door je levensstijl aan te passen. Moet je nu echt drie avonden per week ergens heen ? Is nog meer werken om nog meer te verdienen het belangrijkst ? Geeft nog meer consumeren ons daadwerkelijk positieve energie ? Wat als we nu eens ons zelf een avondje rust gunnen. Geen verplichtingen, geen tv aan maar gewoon rust, tijd om tot jezelf te komen.  Of ga eens naar buiten en ga lekker frisse buitenlucht opsnuiven. De buitenlucht en de natuur zorgen ervoor dat je energetisch weer opgeladen wordt. Je kunt spanningen en stress en allerlei gedachten loslaten....  en komt herboren thuis.

Gelukkig heeft de natuur ware energieboosters. Dit noemen we ook wel superfoods. Denk aan spirulina, chlorella, chiazaden, gojibossen en rauwe cacao. Het zijn ingrediënten die je kunt toevoegen aan je groene smoothie en die voor veel energie zorgen.

Wist je dat rood vlees, melk, alcohol, koffie en suiker echte energievreters zijn. Het zijn vaak quick fixers die je, nadat het effect is uitgewerkt, extra uitgeput achterlaten. Je blijft gebruiken om je goed te blijven voelen.

Enkele producten die ik vaak in de groene smoothie verwerk zijn:

  • Spinazie: bevat veel vitamine C,A,K en E. Foliumzuur wat goed is voor de hersenen en het hart. IJzer, calcium en omgea 3-vetzuren. Goed voor sterkere botten, spieren en goede ogen.
  • Broccoli: bevat veel vitamine A,K, calcium, vezels, betacaroteen en andere anti-oxidanten. Het helpt je lichaam om de groei van kankercellen tegen te gaan.
  • Selder: Een geweldige ontgifter voor maag en darmen en is bloeddrukverlagend. Rijk aan vitamine A, B, C, bevat veel kalium, calcium, ijzer, en het kalmerende middel magnesium
  • Avocado: Is aan te raden voor een sterk immuumsysteem en hormoonstelsel. Bevat veel enkelvoudige, onverzadigde vetten. De vezels in de avocado remmen de eetlust en stimuleren de opname van voedingsstoffen.
  •  Gember: helpt bij het afvallen, helpt bij de opname van voedingsstoffen, versterkt het immuumsysteem,  zorgt voor pijnverlichting en biedt nog veel meer voordelen. 

Elke ochtend start ik de dag met twee glazen groene smoothie. Ik krijg er lekker veel energie van. Mijn lichaam krijgt s 'ochtends al meteen al een gezonde boost. Een supergezond begin van de dag. Een bijkomend voordeel is dat de stofwisseling ook heel soepel verloopt.

Wanneer je goed voor jezelf zorgt, heb je ook de energie om goed voor een ander te kunnen zorgen...

Wens je een mooie uiteinde toe en laat minder gezonde gewoontes los in 2019 en start 2020 op een manier die bij je past.

groene-groenten-01577530948.jpg