« Voorkom een burn-out zodat je voldoende energie hebt om van het leven te genieten»

Gepubliceerd op 28-08-2019

Burn-out is wanneer je fysiek, mentaal en emotioneel uitgeput bent. Je staat op en "ineens" kun je niet meer wat je altijd deed. Je bent immens moe, wellicht moet je huilen, je bent gewoon op,... Een burn-out ligt op de loer wanneer je te veel werkt, te veel idealisme hebt, te veel geeft. Het elastiekje wordt steeds verder opgerekt totdat het knapt. De oorzaak van een burn-out heeft bijna altijd te maken met meerdere factoren. Werk, privé-leven en individuele en maatschappelijke waarden.  Mensen die het een burn-out krijgen zijn mensen die de neiging hebben om zich ten volle in te zetten. Ze hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ze zijn perfectionistisch, enthousiast en geven zich met hart en ziel. En ze vergeten vooral uit te rusten. In de leeftijdscategorie 30 tot 55 jaar komt het meest burn-out voor omdat hier werk en gezin worden gecombineerd. Vooral de moderne vrouw heeft het zwaar....    Ze wil alle ballen in de lucht houden.  Leuke en interessante baan, misschien nog een studie erlangs, je gezin, partner, sporten en een sociaal leven...…  Ze is bijna SUPERWOMAN,  wanneer je dan ook nog perfectionisch bent,  dan let op....  en luister naar de signaaltjes die je lichaam geeft. Dit kan hoofdpijn zijn, pijn in de schouders, nekpijn of rugpijn, spijsverteringsklachten,slecht kunnen concentreren of een te hoog cholesterolgehalte.  Het lichaam begint slechter te functioneren.  Dit zijn de eerste waarschuwingssignalen.

Zelf kwam ik vier jaar geleden in een burn-out terecht. Na het overlijden van mijn partner en werk wat niet meer bij me paste. Het heeft jaren geduurd voordat ik weer in mijn kracht stond. Ik schrijf dit artikel omdat het voorkomen van een burn-out makkelijker is dan het herstellen ervan.

Een aantal suggesties zijn:

  • Geef op tijd je grenzen aan. Wanneer je teveel werkzaamheden doet op een dag dan raakt je energievoorraad eerder op. 
  • Wanneer je perfectionistisch bent, leg de lat iets lager.... Niet alles hoeft perfect, soms is een acht ook goed genoeg.
  • Praat met anderen over je problemen, Wanneer je deelt dan wordt het probleem vaak minder zwaar.
  • Durf om hulp te vragen. Mensen willen graag helpen maar voelen niet altijd aan dat jij hulp nodig hebt.
  • Zorg goed voor jezelf en neem voldoende tijd om te herstellen.  Doe op een dag even niks. Neem de tijd om te lummelen om zo de batterij weer op te laden.
  • Ga regelmatig even naar buiten. In de natuur kun je jezelf weer opladen met nieuwe, frisse energie.
  • Ben je bewust van de signalen die je lichaam je geeft, ben je moe, dan neem de tijd om te ontspannen. 
  • Doe leuke dingen, die je energie geven.  Geniet van het leven.
  • Ben je bewust aan welke mensen, welk werk, welke zaken jij aandacht geeft. Wanneer je veel dingen doet, die je energie kosten, dan loopt je energievoorraad leeg en het is belangrijk om je energietank gevuld te houden.
  • Voel ook eens in of het werk wat je al jaren doet, nog steeds bij je past....
  • Drink voldoende water zodat je de afvalstoffen af kunt voeren.
  • Eet voedzaam eten. Eten waaruit je lichaam voldoende energie kan halen.  Je bent immers wat je eet.....
  • Wanneeer je lichamelijke klachten hebt, blijf er niet mee rondlopen maar ga ermee aan de slag.....  Lichaam en geest zijn een. Wanneer je bij mij in mijn praktijk komt dan kijken we naar de mens in zijn totaliteit. We gaan meer balans creeëren bij je en vaak verdwijnen of verminderen dan ook de lichamelijke klachten. Je ervaart meer innerlijke rust en krijgt meer energie.

Vaak weet je wel dat het tijd is om dingen te veranderen, maar vind je het moeilijk, of weet je niet waar je moet beginnen..... Ik begeleid je graag in mijn praktijk. Wil je graag eens kennismaken om te kijken of we een klik hebben. Je bent van harte welkom...  

strand-01566978678.jpg